לגזור ולשמור – המדריך המקיף לשיקום שיער

כולנו שואפים לשמור על השיער שלנו יפה ובריא, אך לפעמים טיפול לא נכון או שימוש תכוף באמצעים כימיים חזקים כמו החלקה או צביעה שלו עלולים לפגוע בו לטווח הארוך. מהו שיער פגום, וכיצד אפשר לשקם את השיער ולהחזיר לו את המרקם הנעים והחיוניות? לפניכם כל הפרטים החשובים בנושא. מהו שיער פגום, ומהם הגורמים למצב הזה? […]

כולנו שואפים לשמור על השיער שלנו יפה ובריא, אך לפעמים טיפול לא נכון או שימוש תכוף באמצעים כימיים חזקים כמו החלקה או צביעה שלו עלולים לפגוע בו לטווח הארוך. מהו שיער פגום, וכיצד אפשר לשקם את השיער ולהחזיר לו את המרקם הנעים והחיוניות? לפניכם כל הפרטים החשובים בנושא.

מהו שיער פגום, ומהם הגורמים למצב הזה?

שיער פגום הוא שיער שבעקבות פגיעה בשורש או בקרקפת הוא מאבד מהחיוניות שלו. שיער פגום יכול להיות דליל ויבש מהרגיל ויש נטייה גבוהה יותר לשבריריות ולנשירת שיער, משום שהשכבה החיצונית של השערה נפגעת וסיב השערה העדין נחשף לנזקי הסביבה. פרט לתחושה של שיער "מת", לפעמים אפשר להבחין במראה של שיער פגום כדקיק, חסר ברק ו"נפול", ולפעמים גם מתלווים למצב הזה תסמינים כמו קרקפת אדומה או מגרדת.

יש כמה גורמים העלולים לפגוע בשיער שלנו:

  • שיער שרוף – שיער המקבל טיפולי חמצון והבהרה באופן קבוע נחשב שיער שרוף. בתהליך חמצון משתמשים במי חמצן או בחומרים אחרים החודרים לעומק השערה ומוציאים את הפיגמנטים האחראים על צבע השיער, והחוסר
  • שיער צבוע – צביעת שיער היא תהליך כימי המשתמש בחומרים רעילים העלולים להזיק לשורש השערה או לקרקפת עצמה, לפגוע בשכבה החיצונית של השערות ולייבש אותן.
  • החלקות – טיפולי החלקות שורפים את השיער ומייבשים אותו, וטיפולים לא מקצועיים עלולים לפגוע באופן ניכר בשערות ולהצריך טיפולי שיקום אינטנסיביים. גם שימוש קבוע בבית במחליק שיער עלול לשרוף ולייבש את השיער.
  • נזקים מהשמש – חשיפה ממושכת לשמש עלולה לפגוע בנו, ובפרט בשיער שלנו. קרינת ה-UV אינה הגורם הישיר לפגיעה בשיער אלא החום הישיר מהשמש – בדומה לשימוש בפן או במחליק, חום גבוה מוציא את הלחות מהשערות וגורם להן להתייבש ולהפוך לשבירות.

מהי המשמעות של שיער נקבובי?

שיער נקבובי הוא מקרה שבו השכבה החיצונית של השערות נפגעה מתחזוקה לא טובה של השיער, והוא מאבד מהלחות ומהגמישות שלו מהר מאוד ולכן השערות יבשות ושבירות. לעומת מצב זה, כאשר השיער בריא הוא יהיה לא נקבובי, המרקם של השערה יהיה חלק והלחות והגמישות שלה תישמר.

לכל אחד מאיתנו יש רמת נקבוביות שונה בשיער, ולפיה מתאימים את מוצרי הטיפוח לשיער ואת שגרת הטיפול בו. אנשים שהשיער שלהם כמעט ולא נקבובי יתקשו להחדיר לחות לשיער, ומצד שני הוא לא יאבד את הלחות הקיימת במהירות. אנשים שהשיער שלהם נקבובי מאוד יצטרכו לספק לו לחות ושומניות כדי שהוא לא יאבד מהחיוניות שלו, יתייבש וינשור. חשוב לציין שנקבוביות ברמה מסוימת היא תכונה טבעית של השיער, אבל בשיער פגום הנקבוביות הגיעה לרמה קיצונית והיא דורשת טיפול מקיף לשיקום.

איך המזון שאנו אוכלים משפיע על השיער שלנו?

תזונה לקויה שאינה מכילה כמות מספקת ומאוזנת של חלבונים, פחמימות ושומנים עלולה להוביל לתהליכי התקרחות בולטים ולנשירה מוגברת של השיער. כמו כן, הקרקפת ושורשי השיער שלנו זקוקים לוויטמינים ולמינרלים כדי לתפקד באופן תקין ולשמור על חיוניות, ומחסורים של חומרים אלו בגוף, הנובעים בדרך כלל מתזונה לקויה, עלולים להשפיע לרעה על בריאות השיער. תפריט עשיר בוויטמינים ובמינרלים כמו ויטמין C, אבץ, ברזל, ויטמין E ואומגה 3 יעזרו לשמור על רמות תקינות של החומרים האלו בגוף, ולכן גם על שיער בריא וחיוני. השתדלו לצרוך מנה בריאה של אגוזים, עלים ירוקים, אורז וחיטה מלאים, חומוס, עדשים, ביצים, בשר כמו עוף או דגים וגם תחליפיהם – טופו, סייטן ועוד.

איך מתחילים את תהליך שיקום השיער?

לפני שמתחילים את תהליך השיקום של השיער, כדאי לאבחן באופן מדויק את הבעיה. אם הסיבה שהשיער שברירי בגלל תזונה לקויה, אין צורך לקנות ערכה לשיקום שיער אלא רק להסתגל לאורח חיים בריא יותר ולבנות תפריט מאוזן ועשיר בחומרים חיוניים. לעומת זאת, שיער יבש ושברירי שהמעטפת החיצונית שלו נפגעה דורש טיפול פיזי לשורש ולקרקפת ולכן תצטרכו את המוצרים המתאימים לשיקום השיער.

אילו שיטות קיימות לחיזוק ושיקום השיער?

יש כמה שיטות שמשתמשים בהן כדי לחזק את השיער או לשקם אותו:

  • טיפולים ביתיים – יש כמה מוצרים שאפשר למצוא בבית, או שקל לקנות ברשתות הפארם ואפילו בסופרים הגדולים, כדי לנסות לשקם שיער יבש ופגום. למשל, יש הממליצים על מריחת שמן זית, שמן קוקוס ודבש על הקרקפת כדי לטפל בשיער יבש, ויש המשתמשים בחומץ ושמן אתרי כדי להסיר שומניות עודפת מהקרקפת ולהמריץ את זרימת הדם באזור. כמו כן, להרבה חברות קוסמטיקה יש מגוון מוצרים כמו מסכות וקרמים המיועדים לשיקום שיער בשימוש ביתי.
  • ציפוי קרטין – בגלל שבדרך כלל שיער פגום ויבש הוא שיער שהשכבה החיצונית לא מגינה עליו, טיפול נפוץ לשיקום השיער הוא ציפוי קרטין. קרטין הוא חומר קשיח וחלק המעניק באופן זמני שכבת הגנה לשערות. זהו טיפול זמני שאינו משקם לחלוטין את השיער אלא רק מחזק אותו באופן זמני ונותן לו מראה ומרקם חלקים ונעימים.
  • טיפולי שיער PRP, I-PRFבמרפאות לטיפולי שיער אפשר לעבור טיפולים לשיקום השיער כמו PRP ו-I-PRF. אלו טיפולים המסייעים לעכב תהליכי התקרחות ונשירת שיער, והם מעודדים צמיחה של שיער חדש ובריא והזנת זקיקי שיער חלשים. בטיפול PRP מפיקים פזלמה מדם המטופל שהיא עשירה בחומרי גדילה ובטסיות, ואותה מזריקים לקרקפת כדי להזין אותה ואת השיער בחומרים הרצויים. טיפול I-PRF הוא חדשני יותר מקודמו, ובטיפול הזה מסובבים את הפלזמה בצנטריפוגה בסיבובים איטיים יותר כדי לשמר בצורה טובה יותר את הטסיות מהדם וגם להוסיף אליה חומרים אחרים בדם כמו סוגים שונים של תאי דם לבנים ותאי גזע, העוזרים גם הם בשיקום השיער ועידוד צמיחה של שיער בריא.

5 טיפים לשימור ושיקום שיער

הינה כמה טיפים שיעזרו לכם לשמור על השיער שלכם בריא, ולשקם אותו ביעילות במידת הצורך:

  • השתמשו בשמפו בלי מלחים המחזקים את השיער – בדרך כלל ממליצים למי שעובר החלקת שיער להימנע משמפואים עם מלחים, אך ההמלצה הזאת תקפה לכל מי שרוצה לשמור על השיער שלו. המלח מזיק לשיער ומחליש אותו, ולכן מומלץ מאוד להשתמש אך ורק בשמפואים בלי מלחים. אחד הסוגים הבולטים של שמפו לחיזוק השיער הוא שמפו קפאין, המכיל תמצית קפאין שמחזקת את השורשים ומעכבת תהליכי התקרחות ונשירה.
  • השתמשו במוצרים לשיקום וחיזוק השיער – יש בשוק הרבה מוצרי טיפוח שנועדו לשקם ולחזק שיער פגום או שרוף, כמו סדרת מוצרי מיינטופ המזינים את השיער בוויטמינים ובמינרלים שהוא צריך כדי להיות חיוני ובריא. מומלץ להשתמש במוצרים המכילים רכיבים טבעיים שיעזרו לחזק את השערה ולהימנע ממוצרים המכילים כימיקלים אגרסיביים.

עוד מוצר שיכול לעזור לכם בשיקום השיער הוא ביוטין 10,000 – זהו ויטמין B7 המשתתף בתהליך היצירה של חומצות אמינו וחומצות שומן. הוויטמין הזה חשוב לחיזוק השיער ומניעת נשירתו.

  • לחפוף רק את הקרקפת במקלחת – כאשר חופפים את השיער והקרקפת בשמפו, מסירים מהם את שכבת הסבום הנוצרת באופן טבעי. חפיפה תכופה של השערות עלולה להחליש את שכבת המגן החיצונית של השערה, ולכן מומלץ להשתמש בשמפו רק על הקרקפת (ולשם השמפו מיועד בכל מקרה). אתם יכולים לחפוף גם את השערות עצמן מדי כמה ימים, אך מומלץ שההתמקדות בחפיפה תהיה בקרקפת עצמה כדי לנקות אותה.
  • קצצו את השיער הפגום – אחד התסמינים של שיער יבש ופגום הוא קצוות מפוצלים. השערה לא מצליחה לשמור על חיוניותה ולכן היא מתפצלת. חשוב להוריד את כל הקצוות כדי שלא יפגעו בחלק הבריא יותר של השערה, וגם כדי להקל על השורש את משקל השערה עצמה.
  • הפחיתו את החשיפה של השיער שלכם לחום ישיר – אי אפשר להימנע לגמרי מהשמש הישראלית החמה, אך אתם יכולים לצמצם את החשיפה של השיער שלכם לחום ישיר, למשל באמצעות המעטה בשימוש בפן או במחליק. תנו לשיער שלכם להתייבש לבד אחרי מקלחת, בלי עזרה ממייבשים, והשתמשו בכובע רחב שוליים בקיץ כדי לחשוף את השיער כמה שפחות לחום ישיר.

סיכום

שיער פגום הוא שיער שאיבד את החיוניות שלו עקב פגיעה בשכבת ההגנה החיצונית, או בשל מחסור של חומרים חיוניים בגוף כמו ברזל, אבץ או ויטמין B7. אפשר לנסות לשקם את השיער הפגוע באמצעות טיפולים ביתיים כמו מריחת שמן זית ושמן קוקוס, שימוש ביתי במסכות לשיקום, או בעזרת טיפולים רפואיים לשיקום השיער בקליניקות לטיפולי שיער. כמו כן, מומלץ להפחית את החשיפה של השיער לחום ישיר ולשמור על תזונה בריאה ומאוזנת כדי להפחית את הנזקים הנגרמים לשיער ולשמור על חיוניותו.


כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *